• Forsiden
  • Vejle Svæveflyveklub
  • Fly & materiel

Fly & materiel

Vejle Svæveflyveklub råder over en moderne flyflåde som er tilgængelig for vores medlemmer. På pladsen er der desuden hangarplads, som tillader de medlemmer, som ejer deres egne fly, at have dem stående sikkert. Herunder er en liste over klubbens egne fly.

Duo Discus XLT

Registrering OY-HXD
Konkurrencenr. HD
Produktionsår 2009
Vingespænd 20 m
Max. startvægt 750 kg
Max. hastighed 263 km/t
Bedste glidetal 46-47

HD

Duo-Discus XLT er det allernyeste fly i Vejle Svæveflyveklubs flyflåde. Flyet er tosædet og har præstationer på linje med eller bedre end de bedste af klubbens øvrige fly. Duo'en har noget, som ingen af de øvrige fly har (endnu), nemlig en lille hjælpemotor i bagkroppen, som kan foldes ud og bringe flyet hjem, hvis piloterne løber tør for termik på en stræktur, så man slipper for en sikkerhedslanding ude i terrænet. De høje præstationer kombineret med hjælpemotoren gør flyet perfekt til indøvelse af  stræk- og konkurrenceflyvning. Og så er der lige endnu en detalje, som gør den nye Duo-Discus helt unik, og som gør svæveflyvning mulig for en gruppe af mennesker, som ellers ikke er vant til den store frihed i det daglige: Flyet kan styres af  mennesker, som har nedsat eller manglende benfunktion og altså også af mennesker, som i det daglige sidder i kørestol. Instrumenterne er computerbaserede og indeholder sågar kunstig tale. Flyet med udstyr repræsenterer en investering på 1,3 Mkr, men flyvning i det er dækket via det normale klubkontingent.

LS-4

Registrering OY-XLM
Konkurrencenr. N9
Produktionsår 1982
Vingespænd 15 m
Max. startvægt 472 kg
Max. hastighed 270 km/t
Bedste glidetal 40

N9

Vejle Svæveflyveklub ejer to LS4'rer. De er utrolig populære og nemme at flyve. De har udmærkede flyveegenskaber til længere strækflyvning i både svag og kraftig termik. Skal man til konkurrence, ses det tit, at det er en af de to LS4'rer, der bliver booket.

Det eneste, der stort set adskiller LS4 og LS4b er, at LS4b har automatisk rorkobling. Det gør den nemmere at adskille og samle.

LS-4b

Registrering OY-PNX
Konkurrencenr. 5M
Produktionsår 1992
Vingespænd 15 m
Max. startvægt 525 kg
Max. hastighed 270 km/t
Bedste glidetal 40

 5M

 

LS-7 (Solgt i 2016 - Venter på nyt fly)

Registrering OY-XSH
Konkurrencenr. H8
Produktionsår 1992
Vingespænd 15 m
Max. startvægt 486 kg
Max. hastighed 270 km/t
Bedste glidetal 43

H8

LS-7 er klubbens bedste ensædede fly. Den adskiller sig specielt på to punkter fra LS-4 og LS-4b: Den har et lidt højere glidetal, men er til gengæld knapt så god i svag termik. Dens flyveegenskaber egner sig bedst for de erfarne piloter.

ASK-21

Registrering OY-XNX
Konkurrencenr. NX
Produktionsår 1985
Vingespænd 17 m
Max. startvægt 600 kg
Max. hastighed 280 km/t
Bedste glidetal 34

NX

ASK-21 er tosædet og anvendes fortrinsvis til skoling. Det er et meget robust svævefly og må derfor foretage mange forskelling kunstflyvningsmanøvre som: loops, rul, rygflyvning, spind, Immelmann og Lazy Eight.

ASK-23

Registrering OY-NVX
Konkurrencenr. NV
Produktionsår 1985
Vingespænd 15 m
Max. startvægt 380 kg
Max. hastighed 215 km/t
Bedste glidetal 34

NV

Ensædet til skoling og øvelse.

Astic Cs

Registrering OY-XGL
Konkurrencenr. H1
Produktionsår 1977
Vingespænd 15 m
Max. startvægt 450 kg
Max. hastighed 250 km/t
Bedste glidetal 37

H1

Ensædet til øvelse og konkurrence.

Bergfalke III

Registrering OY-FHX
Konkurrencenr. H3
Produktionsår 1969
Vingespænd 16,6 m
Max. startvægt 465 kg
Max. hastighed 180 km/t
Bedste glidetal 28

H3

Tosædet til tur – og gæsteflyvning.

Rotax-Falke (motorsvævefly)

Registrering OY-XYS
Konkurrencenr. YS
Produktionsår 2004
Vingespænd 14,47 m
Max. startvægt 650 kg
Max. hastighed 190 km/t
Bedste glidetal 22

 YSTosædet selvstartende til skoling, turflyvning og flyslæb