Vejle Svæveflyveklub råder over en moderne flyflåde som er tilgængelig for vores medlemmer. På pladsen er der desuden hangarplads, som tillader de medlemmer, som ejer deres egne fly, at have dem stående sikkert. Herunder er en liste over klubbens egne fly.
Duo Discus XLT
Registrering | OY-HXD |
Konkurrencenr. | HD |
Produktionsår | 2009 |
Vingespænd | 20 m |
Max. startvægt | 750 kg |
Max. hastighed | 263 km/t |
Bedste glidetal | 46-47 |
Duo-Discus XLT er det allernyeste fly i Vejle Svæveflyveklubs flyflåde. Flyet er tosædet og har præstationer på linje med eller bedre end de bedste af klubbens øvrige fly. Duo'en har noget, som ingen af de øvrige fly har (endnu), nemlig en lille hjælpemotor i bagkroppen, som kan foldes ud og bringe flyet hjem, hvis piloterne løber tør for termik på en stræktur, så man slipper for en sikkerhedslanding ude i terrænet. De høje præstationer kombineret med hjælpemotoren gør flyet perfekt til indøvelse af stræk- og konkurrenceflyvning. Og så er der lige endnu en detalje, som gør den nye Duo-Discus helt unik, og som gør svæveflyvning mulig for en gruppe af mennesker, som ellers ikke er vant til den store frihed i det daglige: Flyet kan styres af mennesker, som har nedsat eller manglende benfunktion og altså også af mennesker, som i det daglige sidder i kørestol. Instrumenterne er computerbaserede og indeholder sågar kunstig tale. Flyet med udstyr repræsenterer en investering på 1,3 Mkr, men flyvning i det er dækket via det normale klubkontingent.
LS-4
Registrering | OY-XLM |
Konkurrencenr. | N9 |
Produktionsår | 1982 |
Vingespænd | 15 m |
Max. startvægt | 472 kg |
Max. hastighed | 270 km/t |
Bedste glidetal | 40 |
Vejle Svæveflyveklub ejer to LS4'rer. De er utrolig populære og nemme at flyve. De har udmærkede flyveegenskaber til længere strækflyvning i både svag og kraftig termik. Skal man til konkurrence, ses det tit, at det er en af de to LS4'rer, der bliver booket.
Det eneste, der stort set adskiller LS4 og LS4b er, at LS4b har automatisk rorkobling. Det gør den nemmere at adskille og samle.
LS-4b
Registrering | OY-PNX |
Konkurrencenr. | 5M |
Produktionsår | 1992 |
Vingespænd | 15 m |
Max. startvægt | 525 kg |
Max. hastighed | 270 km/t |
Bedste glidetal | 40 |
LS-1f
Registrering | D-7654 |
Konkurrencenr. | RS |
Produktionsår | 1976 |
Vingespænd | 15m |
Max. startvægt | 380 kg |
Max. hastighed | 250 km/t |
Bedste glidetal | 38,5 |

Som supplement til vores 2 LS4’ere har vi erhvervet et ældre men meget flot eksemplar af forgængeren.
LS1f er et harmonisk og letfløjet fly, som også kan flyves af mindre rutinerede piloter.
LS-8
Registrering | OY-XXO |
Konkurrencenr. | LS8 |
Produktionsår | 1996 |
Vingespænd | 15m/18m |
Max. startvægt | 525 kg |
Max. hastighed | 280 km/t |
Bedste glidetal | 49 |
LS-8 er klubbens bedste ensædede fly. Dens flyveegenskaber egner sig bedst for de erfarne piloter.
ASK-21
Registrering | OY-XNX |
Konkurrencenr. | NX |
Produktionsår | 1985 |
Vingespænd | 17 m |
Max. startvægt | 600 kg |
Max. hastighed | 280 km/t |
Bedste glidetal | 34 |
ASK-21 er tosædet og anvendes fortrinsvis til skoling. Det er et meget robust svævefly og må derfor foretage mange forskelling kunstflyvningsmanøvre som: loops, rul, rygflyvning, spind, Immelmann og Lazy Eight.
ASK-23
Registrering | OY-NVX |
Konkurrencenr. | NV |
Produktionsår | 1985 |
Vingespænd | 15 m |
Max. startvægt | 380 kg |
Max. hastighed | 215 km/t |
Bedste glidetal | 34 |
Ensædet til skoling og øvelse.
Astic Cs
Registrering | OY-XGL |
Konkurrencenr. | H1 |
Produktionsår | 1977 |
Vingespænd | 15 m |
Max. startvægt | 450 kg |
Max. hastighed | 250 km/t |
Bedste glidetal | 37 |
Ensædet til øvelse og konkurrence.
Bergfalke III
Registrering | OY-FHX |
Konkurrencenr. | H3 |
Produktionsår | 1969 |
Vingespænd | 16,6 m |
Max. startvægt | 465 kg |
Max. hastighed | 180 km/t |
Bedste glidetal | 28 |
Tosædet til tur – og gæsteflyvning.
Rotax-Falke (motorsvævefly)
Registrering | OY-XYS |
Konkurrencenr. | YS |
Produktionsår | 2004 |
Vingespænd | 14,47 m |
Max. startvægt | 650 kg |
Max. hastighed | 190 km/t |
Bedste glidetal | 22 |
Tosædet selvstartende til skoling, turflyvning og flyslæb