Sommeren 2018 – det bedste flyvevejr i DK nogensinde?

Af Mads Lykke.
Sommeren 2018 var helt fantastisk. Bare for at komme med et par eksempler:
- Jeg havde ved udgangen af juli fløjet flere timer end jeg nogensinde før har gjort på en hel sæson.
- I sommerlejren fløj vi alle dage. Jeg fløj 7 dage ud af 8 – den korteste tur var på 250 km. I alt fløj jeg 3140 strækkilometer under sommerlejren.
- Mine 3 længste strækture i 2018 var på 820, 724 og 700 kilometer. Før denne sæson var min længste tur 720 km.
Jeg vil fortælle lidt fra de to længste ture. 
11. juli 2018: 820 kilometer udskrevet opgave med 99 km/t.
Turen startede aftenen før hvor jeg sad hjemme og kikkede på vejrudsigten. Det så ud til at blive rigtigt godt vejr, men området som det var godt i begrænsede hvor lang en tur jeg kunne få lavet. Jeg ville gerne over 800 km fordi Ib Wienberg har en rekord for længste udskrevne tur over 3 vendepunkter på 800 km. Ifølge termikudsigten ville der komme skyer fra Hammer og sydpå klokken 11, men derefter ville vejret blive bedst ude vestpå. Så jeg endte med en 820 kilometer over 4 vendepunkter hvor jeg startede med at drive med vinden sydpå, det var den længste jeg kunne få til at passe med vejret. Hammer - Aventoft (syd for Tønder) – Brønderslev - Tarp (ved Esbjerg) - Uldbjerg (nord for Viborg) - Hammer. Der var så lige den lille detalje med 4 vendepunkter = ingen rekord, men den historie HAR i sikkert hørt. Måske skulle jeg have sparet lidt på rødvinen…
Næste morgen var jeg på Hammer og helt alene. Det var underligt at stå alene derude og pakke MA ud mens jeg havde udskrevet en opgave der var 100 kilometer længere end noget jeg havde fløjet før. Jeg var glad for at kunne komme i luften selv men ked af at der ikke var andre der ville bruge det fantastiske vejr. 
Skyerne begyndte at poppe lidt over 10, så allerede klokken 10:28 var jeg i luften. Termikken var ikke spor god, men klokken 10:46 tærsklede jeg ud i 800 meter AGL mens jeg prøvede at komme op i en boble.
Jeg havde tændt transponder og snakket med Billund lige fra start, så det var bare at liste sydpå i 15 km/t medvind. Det var nogle svage forkølede bobler indtil lige ud for Billunds forlængede centerlinie, der fik jeg dagens bedste boble der gav næste 4 m/s i snit! Desværre kaldte Billund mig op og sagde at jeg skulle fortsætte sydpå. Øv, men sådan er det jo. Så den kom jeg ikke til tops i.

1

Særligt strålende ser det ikke ud på vej sydpå. Her kort før Aventoft. 820 km? 

Turen sydpå gik ellers godt fordi jeg havde medvind og kunne følge skygaderne – vinden var NØ. Så da jeg vendte Aventoft efter 120 km havde jeg holdt 100 km/t trods de ret forkølede skyer og en arbejdshøjde mellem 700-1200 meter.
Efter at have vendt blev det rigtigt svært, fordi jeg nu skulle mod vinden og samtidigt stod det gode vejr længere mod nordvest. Så kursen nordpå blev en slags zigzag hvor jeg fulgte skygaderne mod NØ for at komme mod vinden men krydsede mod NV for at komme op til de gode skyer. Jeg fik ikke rigtigt fat i noget ordentligt før jeg nåede Ribe, men så nåede jeg de gode skyer og det blev MEGET bedre!

2
Satellitbillede fra klokken 14. Man kan godt se den gode termik står mellem Esbjerg og Brønderslev

Jeg meldte igen ind i Billunds område, og Billund Approach snakkede meget med folk fra Bolhede der gerne ville nordpå, men det passede dårligt med hans trafik. Jeg havde sagt at jeg ville krydse nordpå og fået OK så jeg kørte bare på. Da jeg var sydøst for Vorbasse fortalte han mig at jeg havde 15 minutter til at nå nord for centerlinien fordi der kom trafik. Jeg svarede at de kunne jeg sagtens nå. Hans svar: ”Så bliver vi alle glade”. Han havde helt ret 😊.

4Billund passeres med høj cigarføring i 1500 meter. Her er vejret alle tiders!

Nu viste vejret sig fra sin bedste side, og det gik fint nordpå trods 25 km/t modvind. Der var skygader der hjalp, og gode bobler undervejs. Da jeg nåede Viborg begyndte det dog at se noget mere lusket ud nordpå, og da jeg nærmede mig Aalborg overvejede jeg seriøst at opgive at vende Brønderslev.

5På vej op ved Viborg. Man kan se søerne ved Viborg by, men mod N ser det ikke lovende ud.

Imidlertid var basen stadig høj, og selv om skyerne så underlige ud var der ind i mellem rigtigt gode bobler. Skybasen varierede meget, men de gode bobler gik rigtigt højt og så kunne man flyve udenom de lavere liggende skyer. Sjovt! Som Erik siger: Fri af jorden og med skysigt.
Via en omvej mod øst lykkedes det mig at vende Brønderslev klokken 15:08. Kun 427 kilometer tilbage – barnemad!

6Kik mod vest fra lidt nord for Hammer bakker nord for Limfjorden. Det ser stadig lidt lusket ud…

Sydvest for Aalborg fik jeg en kanon boble til 1800 meter, og så kom der ellers fart på skuden! Jeg holdt en høj glidehastighed og der var gode skyer med gode bobler stort set lige på kursen. Nu viste vejret sig fra sin gode side, og jeg kunne snart melde ind i Billund igen. Jeg fik lov til at flyve hvor jeg ville fordi jeg havde lagt kursen så langt vestpå, og det var også der det bedste vejr var. Kort før Tarp (vest for Esbjerg) fik jeg endnu en kanon boble til 2200 meter, dagens højeste. Det var godt vejr nu!

6
Så vender vi snart Tarp. Esbjerg lufthavn ligger under tippen. De 215 km fra Brønderslev gik med 129 km/t.

Der var en masse snak på Billunds frekvens fordi Arne Bøje fik sat en 300 km ud-hjem rekord i det gode vejr og bagefter tændte for jet’en for at komme hjem. Tillykke Arne, det var rigtigt set.
Efter den gode boble var der et laangt glid i død luft ned at vende Tarp og retur til en god boble. 56 kilometer med 162 km/t i snit, 1142 meter gledet af. Selv om jeg startede højt var jeg glad da jeg endeligt ramte termik igen!
På vej nordpå var det tydeligt at dagen var ved at gå på hæld. Jeg fik højde nok til at kunne vende sidste vendepunkt sydvest for Karup, men jeg valgte en østlig kurs nordpå fordi der stod nogle rester af en skygade som jeg ville udforske. Det lykkedes mig ikke rigtigt at finde noget godt, men efter at have vendt sidste vendepunkt (i modvind) var jeg mindre kræsen og jeg fik lidt højde under en skygade der langsomt gik i opløsning.

7
På vej mod sydvest mod den sidste sky ved Karup. Hvis den giver kommer jeg hjem. Klokken er 18:35…

Herefter gik det mod den sidste sky, og den gav termik præcist som den skulle. Så jeg kunne flyve et langt og hurtigt slutglid hjem til Hammer, hvor jeg landede klokken 19:07. 820 kilometer på 8:16, 99 km/t. Fed tur!

8
Slutglid…

Her følger lidt skærmdumps fra SeeYou. Filen kan downloades fra OLC.

 9

10

1. august 2018: Forsøg på 750 kilometer trekant.

Denne tur står som noget helt specielt for mig. Det lykkedes mig ikke at gennemføre turen, men jeg havde den underligste fornemmelse hele vejen rundt som om jeg bare sad på et flyvende tæppe og fløj rundt og kikkede på landskabet. Det var meget afslappende til trods for at en stor del af turen foregik i højder hvor man normalt kikker efter marker. Vejret var ikke specielt godt til at flyve så langt, men på en eller anden måde gik det hele op i en højere enhed, sikkert på grund af at jeg var i så god flyvetræning at jeg bare kunne nyde turen fuldt ud. Jeg tror aldrig før jeg har udnyttet vejret så godt.

11
Det flyvende tæppe 😊

Turen jeg havde udskrevet var Hammer – Flade kirke (ved Frederikshavn) – Røgind rundkørsel (Ved Ringkøbing) – Kiel – Hammer. En 750 kilometer trekant. Vejret var faktisk ikke rigtigt godt nok, specielt så det ud til at ville blive svært at nå Kiel pga. en front der generede. Så jeg bestemte mig til at starte nordpå og håbe vejret var blevet godt når jeg kom sydpå.
Der var andre folk på Hammer der ville flyve, blandt andet Erik og Bo. Bo havde sat sig i hovedet han ville flyve Bergfalke! Jeg kom vist med et par udsagn som Bo ikke påskønnede, så det var nok godt jeg forlod ham og kørte ned til MA – vejret var godt, og jeg skulle i luften. Og Bo endte med at flyve den længste stræktur i Bergfalkens historie, selv om han kun kunne mærke sin r.v den første tredjedel af turen.
Skyerne var der tidligt, og jeg havde langt at flyve, så jeg startede klokken 10:10. Der var termik, desværre var skybasen kun knap 600 meter. Men afsted skulle jeg, så jeg stak af med kurs nordpå.
Det sjove var at selv om der var svag vind fra NV lykkedes det mig at få gode energiruter til at virke, og når jeg endelig drejede rundt gav boblerne godt. Basen hævede sig også lidt efterhånden, men det meste af turn op til Frederikshavn foregik i højder mellem 600 og 700 meter. Jeg fik set en masse detaljer på markerne som jeg ikke plejer at bemærke!

12
Vi nærmer os Frederikshavn, og basen er begyndt at stige

Turen over fjorden var lidt spændende, for det er ikke let at komme over meget vand fra 700 meter. Men da jeg nærmede mig Frederikshavn stod der fine skyer helt ude på østkysten, så fine at de var en omvej værd.
Flade kirke blev vendt klokken 12:20 efter et første ben med 85 km/t. Ikke dårlig når man tænker på der var 5 km/t modvind og lav base.
Da jeg kom syd for fjorden igen så skyerne gode ud og jeg var sikker på de måtte give godt. Det resulterede selvfølgeligt i at jeg kørte for hårdt på og endte med at ligge og rode i 4-500 meter i hvad der føltes som en evighed. I virkeligheden tog det måske 15 minutter før jeg fik fat, men det var lang tid for mig.

13
Aalborg passeres. Man kan se kridtgraven ved Rørdal.

Herefter gik det sin skæve gang mod SV. Boblerne var ikke fantastiske, men de var der altid når jeg havde brug for dem. Da jeg kom ned vest for Karup fik jeg endeligt en kanon boble helt op til godt 1300 meter – jeg var ved at blive helt svimmel!
Efterhånden nærmede jeg mig Røgind, og det var tydeligt det ikke ville blive ligetil at vende. Vinden var i NV, og der var kun en enkelt skygade lidt nord for Røgind der gik langt nok mod vest. Så forsigtig flyvning fra min gode boble fik mig forbi Røgind, og så var det mod NØ til skygaden og følge den mod SV.

14
Tæt på Røgind. Ikke meget skygade…

Nu skulle jeg så gennem Billunds område. Så jeg meldte ind og fik en transponderkode. Jeg sagde bare at jeg ville til Padborg, så han spurgte mig hvor jeg regnede med at krydse. Jeg svarede at det nok blev ca. over centerlinien. Det blev lidt vestfor, og manner hvor var vejret godt dernede!

 14Billund passeres. Hu hej hvor det går!

Billund var ligeglad med hvor jeg fløj, for jeg var helt alene på frekvensen. Så da jeg forlod deres område sagde gutten ”hold fest et godt tidspunkt du valgte at krydse” og jeg kvitterede med at sige at der var dejligt fredeligt dernede.
Skrydstrup havde heller ingen trafik, men nu kunne jeg se cirrusoptrækket længere mod syd. Det lovede ikke godt for Kiel.

16
Der ligger Skrydstrup…

Men man opgiver vel ikke uden kamp, så jeg fortsatte standhaftigt over Flensborg fjord.

17
Flensborg fjord passeres på vej sydpå.

Nu gik den imidlertid ikke længere. Cirrusoptrækket slog den sidste termik ihjel. Så efter lige at have passeret grænsen måtte jeg opgive og sætte næsen nordpå. Jeg var næsten indenfor glideafstand fra Kiel men hvad sjov ville der være ved at flyve derned og så bruge motor – jeg er vel svæveflyver 😊.

18
Så gik den ikke længere. Kiel ligger ca. dobbelt så langt væk som vandområde nummer 2.

Så jeg vendte halen til Kiel og listede hjemad. Det var nu slet ikke sikkert jeg kunne komme hjem uden motor, for jeg har ikke så gode erfaringer med Sønderjylland om eftermiddagen.
Denne gang viste det sig dog fra den bedste side. Det var svært at komme nord for Flensborg, men så snart jeg nåede ind i Danmark gik det godt. Jeg var heller ikke så kræsen, for jeg ville bare hjem. Så jeg prøvede at holde mig så højt som muligt.
Midtvejs mellem Christiansfeld og Kolding fik jeg en god boble til 1500 meter, og den bar mig hele vejen hjem. Sådan et flyvende tæppe går altså godt når man skal hjem!
Nedenfor et par skærmdumps fra SeeYou. Filen kan downloades fra OLC.

19

20